Is een boek een stofzuiger?
Neen, ik denk het niet. Ik vermoed dat je, als je één stofzuiger kunt verkopen, je ze allemaal kunt verkopen. Voor boeken is dat niet zo. Denk ik.
 
(Deze mening kan natuurlijk ook ingegeven zijn door mijn onbekendheid met de stofzuigerbranche. Misschien moet ik het aan onze achterbuurjongen vragen. Toen die de eerste keer bij ons aanklopte, hij was nog heel klein toen, wou hij absoluut onze stofzuiger zien, waarmee hij de lachers hier op zijn hand kreeg. Je kunt dus ook al op jonge leeftijd een stofzuigerdrang in je brein hebben zitten. Ik dwaal af.)
 
Bij een goed boek hoort een goed verhaal. En een goed verhaal is geen stofzuiger, daar kunnen we het over eens zijn. Elk boek is uniek en elke vergelijking met de stofzuiger werp ik verre van me. Al is een CVA wel een soort drang in je hersenen.
 
Maar is mijn CVA wel zo'n goed verhaal?
 
Promotie in actie
Een boek promoten met een wandelstok
Voor de lange afstanden gebruik ik de rollator, de korte afstanden loop ik met de wandelstok, hele korte en bekende stukjes probeer ik zonder hulpmiddel te zwalpen.
 
Het boek promoten zal ik zoveel mogelijk proberen met de wandelstok.
 
Hoe zou dat zijn, een boek promoten terwijl je zwalpend in het leven staat?
 
Wie promoot het boek?
De PoD-uitgever die het uiteindelijk geworden is, waarschijnlijk evenzeer door toeval als door een bewuste keuze, stelt dat niemand een boek zo goed kan promoten als de auteur zelf.
 
Ik ben te nuchter om dat zomaar te geloven. Het zal vast (ook) ingegeven zijn door commerciële overwegingen, denk ik dan.
 
Maar het is wel waar.
 
Dus wat de uitgever doet sluit hier perfect aan bij wat ik vind: ik promoot en de uitgever ondersteunt met prullaria.
 
Komt dat zien!
Op 11 mei 2017 werd het boek gepresenteerd bij boekhandel Van Kemenade & Hollaers te Breda. Een leuke bijeenkomst met vele aanwezigen.
 
"Ik heb een ei gelegd."
 
Een website en zo
Wie heden ten dage een boek promoot, doet dat uiteraard met de middelen van vandaag. Je kunt niet zonder website (da's deze) en je promoot je boek ook op sociale media als Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram. Ik heb vrij bewust voor Facebook gekozen.
 
Zou ik ook gaan vloggen?
 
Waarom een boek?
De voornaamste reden is waarschijnlijk: omdat het leuk is. Ook: een CVA is behoorlijk traumatisch en over iets dat traumatisch is, wil je een ei leggen.
 
Daarnaast, en waarschijnlijk belangrijker, is er ook deze doelstelling: je hoopt met het boek een ander te helpen.
 
Als er ook maar één mens betere zorg krijgt door het boek of door de website, dan is "de missie" al geslaagd.